een blended aanpak waarin klassikale en online onderdelen naadloos samenkomen, als modern alternatief voor traditionele opleidingen.

het probleem

de aanpak

het resultaat

Politieagenten hebben het druk in het werkveld, maar bijscholing blijft ontzettend belangrijk. Toch kost het veel tijd om fysiek naar een klaslokaal te gaan, terwijl niet alles online kan.

Neem bijvoorbeeld het oefenen van veiligheidsprocedures, dat moet je echt in de praktijk doen. De vraag is dus: wat kan digitaal en wat moet fysiek blijven?

Hoe zorg je ervoor dat de opleiding efficiënt en effectief blijft, zonder in te leveren op kwaliteit?

We werkten volgens het ADDIE-model, dat bestaat uit vijf fases: Analyse, Design, Development, Implementatie en Evaluatie.

Eerst onderzochten we het probleem met vragenlijsten aan oud-studenten, evenals interviews. Daarna ontwierpen en ontwikkelden we een blended leeroplossing op basis van onze bevindingen. 

Ook ontwikkelden we een plan om te blijven evalueren, ook na de implementatiefase.


Een duidelijke presentatie waarin alle bevindingen en verbeterpunten op een rij stonden. Docenten kregen een praktische handleiding waarmee ze hun fysieke lessen moeiteloos konden omzetten naar een blended vorm.

Daarnaast lag er een concreet plan klaar voor de online onderdelen, helemaal afgestemd op de praktijk. Samen vormt dit de basis voor een opleiding die naadloos aansluit op zowel online als fysieke leerbehoeften.